Vanliga frågor

Vanliga frågor

Frågor och svar

Är det något som du inte får svar på nedan så skicka oss ett mail på info@nordicconference.se så ska vi försöka hjälpa dig.

För Er som vill hålla Er uppdaterade om senaste nytt gällande Covid-19 och reserestriktioner kan vi rekommendera att följa information från:

 

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/a–andringar-av-avradan-fran-icke-nodvandiga-resor-till-alla-lander/

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utrikesdepartementet/

https://www.swedenabroad.se/sv/

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

https://www.krisinformation.se/

 

Har ni några frågor angående just ert arrangemang eller vill ha hjälp att tolka olika råd och så hör av er direkt till er projektledare alternativt maila till info@nordicconference.se.

Vill ni ha hjälp att klimatkompensera så hjälper vi er med det. Vi arbetar med bland annat organisationen Wildlife Works för klimatkompensation.

Hela gruppen eller enskilda deltagare kan försäkra sig för resans pris genom att teckna en avbeställningsförsäkring. Vi erbjuder våra kunder avbeställningsförsäkring i samarbete med Gouda. Avbeställningsförsäkring skall beställas samtidigt med bokning av arrangemanget. Avbeställning skall meddelas Nordic Conference / EW Travel & Events AB så tidigt som möjligt. Avbeställning accepteras endast vid läkarintyg på godkänt formulär av Gouda. Det är viktigt att läkarbesök görs omgående för skrift av läkarintyget.

Se vad för försäkring ni har genom företagsförsäkringen. Behöver ni ytterligare försäkring så hjälper vi er att teckna.

Vid köp av paketresa gäller resegarantilagen. Det innebär: om resan blir avbruten eller inställd, på grund av att arrangören går i konkurs eller inställer betalningarna, utbetalas ersättning ur resegarantin. Självklart har vi ställt denna resegaranti till Kammarkollegiet som erfordras. Vill du kontrollera detta gör du det på Kammarkollegiets hemsida eller på telefonnummer 08-700 08 00.

Om något händer under ert arrangemang och ni behöver hjälp så når ni oss dygnet runt på vårt journummer +46 709 21 00 90.

Namnlistor för hotell och transportmedel skall om inget annat avtalats vara oss tillhanda senast 40 dagar före avresa. Vid transport med flyg så är det viktigt att namn är korrekt stavade så som de stavas i passen.

Hyrbilsfirman kommer hålla en deposition på ett kreditkort som ska tillhöra huvudföraren, depositionen brukar släppas ett par dagar efter att bilen är återlämnad. Huvudförare och eventuella extraförare måste också visa upp ett giltigt körkort och oavsett ålder måste du ha haft ditt körkort i minst ett eller två år.

Självriskeliminering/självriskåterbetalning ingår när ni hyr via oss. Ofta frågar hyrbilsfirman i alla fall om man vill köpa till självriskeliminering då de inte alltid ser att det är tillagt.

Hyrbilen får köras av en person, vill man att fler ska kunna köra bilen så måste man säga till om detta när man hämtar ut hyrbilen.

Manuell eller automat – Manuell är det vanligaste, om man känner att man vill ha automat så fråga om det på plats, bara dom har en sådan bil inne så brukar det gå bra att byta mot ett mindre tillägg.

Det är bra att se till att hyrbilen är fulltankad när ni lämnar den åter för att undvika extra avgifter.

Bagageregler varierar beroende på flygbolag, både vad det gäller handbagage samt bagage att checka in. Står inte detta tydligt i din bekräftelse så fråga oss vad som gäller för just din resa.

Vi rekommenderar alltid att ni befinner er på flygplatsen två timmar innan avresa.

Passet skall vara helt och giltigt. Ha för vana att alltid resa med ett pass som är giltigt 6 månader efter hemkomsten.

Resenärerna ansvarar själva för att de har giltigt pass och att de har informerat sig om pass & visumregler.

Svanen är nordens största officiella miljömärkning. En Svanenmärkt hotell-, restaurang-, konferensverksamhet har tagit ett helhetsgrepp om sitt miljöarbete och klarat Svanens krav. Verksamheten arbetar, med hjälp av Svanen, för ett mer hållbart samhälle.

De flesta av de konferensanläggningar som vi samarbetar med är Svanenmärkta.

Ja. Meddela att ni önskar det när ni för er förfrågan så hjälper vi er att kika på det.

Vid större arrangemang med många deltagare så har vi ofta med en eller ett par personer från oss.

Vi använder oss av digitala anmälningsformulär där alla deltagare själva anmäler sig själva och fyller sina uppgifter, önskemål, deltagande i olika aktiviteter m.m. Vi skräddarsyr anmälningsformuläret helt efter era önskemål. Ingen extra kostnad utan det ingår när ni reser med oss.

Resehandlingar och utskick sker helt digitalt via mail och/eller SMS. Ni får er egen app och resesida där ni kommunicerar ut allt som deltagarna behöver veta inför arrangemanget. Allt skräddarsys efter ert företag med färger, företagslogotyp m.m. Ingen extra kostnad utan det ingår när ni reser med oss.